Help! Reclame!

20090315133712_arbeidsmarkt_reclame1Bennie Jolink zong het al: Wat oe niet wil dat oe geschiedt, doet dat ook een ander niet. Omdat ik iemand ken in Den Haag, keek ik even naar een filmpje op GeenStijl over de CDA-Zomerschool. Gelukkig stond zij er niet op, en verder was het tenenkrommend, en viel alleen op dat de man met microfoon in de hand zichzelf, zonder een spoor van ironie, Rutger de Grote noemde. Maar daar gaan we verder geen woorden aan vuil maken – wel aan iets anders. Voor dit slappe derderangs aftreksel van Dennis the Pennis geforceerd leuk probeerde te doen, was er reclame. Reclame? Reclame! Ja, vrienden, reclame, in het tijdperk van het grote gratis!

Menig bezoeker reageerde onthutst. Een enkeling, nog maar net klaar met het pennen van afkattende zinnen richting dode bomen, het bannen van de piratenbaai en Tim Kuik, toonde begrip, omdat het maken van dingen nu eenmaal geld schijnt te kosten.

He! Is de wekker daar ook een keertje afgegaan?

Dus nooit meer zeuren, over mensen die opleidingen hebben genoten, en die betaald worden om dingen te schrijven, en die vervolgens boos worden als een ander hun stukken voor nop, volledig vervormd en met afzichtelijke reacties, op een eigen site zet, die mede daardoor weer prettig veel advertenties trekt.

Het is zowaar even gelukt de reacties onder het filmpje redelijk door te lezen, en ergens halverwege staat een even duidelijke, als onthutsende.

Opgesteld door de man die zich fijnzinnig prof. Hoxha noemt, niet op het eerste deel van zijn bijnaam maar wel op het tweede lijkt, en wanhopig tracht iets blijvends te maken van de verweesde boedel die het genie Fleischbaum achterliet.

Na honderd reacties zegt Hoxha dit:

‘edit – de laatste keer dat er offtopic geluld gaat worden over reclame. We weten het nu wel, en jouw mening boeit ons niet. Capiche?’

Even afgezien van het feit dat capiche fout geschreven is, geeft dit een veelzeggend inkijkje.

Jouw mening boeit ons niet.

Grappig, he.

Dat jullie het maar weten – want ook jullie zijn niks anders als instrumenten om geld mee te vinden, en hou verder vooral je bek.

Het filmpje doet overigens vervolgens het ergste – of liever: het beste – vrezen voor de komst van de televisierevolutie Powned. Een filmpjesformule die nu al volstrekt achterhaald is, al honderd keer gedaan, en van die honderd keer 99 keer beter.

Nog iets grappigs: Het CDA liet Rutger de Grote niet binnen. Verschillende andere media wel, trouwens.

Wij zijn natuurlijk voorvechters van persvrijheid, maar dat betekent wel dat je je aan een paar regels houdt. Regel een is bijvoorbeeld dat je een ander fatsoenlijk de kans geeft een antwoord te geven, en hem daarbij niet intimideert. Regel twee is trouwens dat je enig idee hebt waar het onderwerp over gaat, en niet maar  wat heen bluft.

Als je dat niet doet, loop je de rest alleen maar voor de voeten, en kun je beter wegblijven.

Soms lijkt het er even op, dat de mensheid nog een toekomst heeft.

Advertenties

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: